Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
Publicerad: 2017-02-01
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2016:

Designsamarbeten kräver kommunikation

Design sker ofta i samarbeten, ibland tillsammans med användare. Men få projekt tar hänsyn till de utmaningar som det medför, menar Andrew Whitcomb i sin avhandling (Re)forming Accounts of Ethics in Design: Anecdote as a Way to Express the Experience of Designing Together (Högskolan för design och konsthantverk, Göteborgs universitet, 2016). Han har studerat tre designprojekt och använder kreativt skrivande som metod för att utforska kopplingarna mellan upplevelse, engagemang och etik inom designsamarbeten. Whitcomb menar att designer måste vara tydliga med, och kunna kommunicera kring, sin erfarenhet och bakgrund. Vem som deltar i designarbetet spelar lika stor roll för resultatet som den designmetod som används.

Kontakta andrew.whitcomb@hdk.gu.se


Text: Jonas Gustafsson


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu